Додаткові маркування шин

Всі обов’язкові написи і позначення на шинах (див. «Маркування шин») наносять при виготовленні шин відтиском від гравіювання прес-форм. Обов’язкове маркування передбачена Правилами ЕЕК ООН – «Одноманітними розпорядженнями відносно затвердження типів шин для транспортних засобів». Це – Правила № 30 для легкових шин, Правила № 54 для легких вантажних і вантажних шин № 75 для мотоциклетних і так далі, а також відповідний параграф стандарту США по безпеці транспортних засобів.
Окрім обов’язкового маркування на шинах допускаються додаткові написи і позначення (що носять «службовий» характер) по розсуду виробника або на вимогу замовника, споживача. Тут способи нанесення можуть бути різними. Розглянемо деякі з таких маркувань.
У зв’язку з широкою сертифікацією систем якості поряд з сертифікацією самих шин на відповідність вимогам нормативних документів, повсюдно практично всіма виробниками шин введені різні додаткові маркування, що ідентифікують ті або інші процеси виробництва, технологічні операції, напівфабрикати і складальні одиниці; особисті номери робітників-виконавців, контролерів і так далі.
Тепер, прийшовши в магазин, торгуючий шинами, ми перш за все побачимо на зовнішній поверхні шин (біговій доріжці протектора) ряд вузьких і широких різноколірних ліній, по разному розташованих і різної кількості, а окрім ліній, навіть і позначення розмірів самих шин, інші цифрові і буквені позначення різних кольорів, розташування і розміру.

mark_info_1-2

Всі ці лінії, цифри і букви наносять на протекторні заготовки спеціальним маркувальним пристроєм з метою уникнення переплутування їх один з одним при збірці шин, а зібраних – перед вулканізацією (кожна покришка повинна «попасти» в свою прес-форму). Також за допомогою кольорових ліній розрізняють шини, виготовлені різними змінами, бригадами, протекторними агрегатами, складальними верстатами і так далі Так їх легко враховувати, особливо при масовому виробництві великого асортименту виробів. А в випадку виявлення бракованих виробів чи півфабрикатив виявити і індифікувати “бракороба”.

mark_info_2-2mark_info_2-3 mark_info_2-4

mark_info_2-5

Маркують заготовки шин і при їх збірці і вулканізації. Окрім кольорових смуг застосовують різні кольорові гумові маркувальні мітки або паперові етикетки, з буквеними або цифровими кодами складальників і вулканізаторників, датами виготовлення, моделями шин, стадіями збірки радіальних шин і тому подібне.

mark_info_3-1 mark_info_3-2 mark_info_3-3

Готові вулканізовані шини маркують (обов’язково) датою виготовлення – відтиском від змінних вкладишів

mark_info_4-1 mark_info_4-2

заводським номером – відтиском від змінних жетонів. На такій шиніі додатково маркують номери прес-форм або номера індивідуальних форматорів-вулканізаторів і так далі При розбраковуваній шині за показниками зовнішнього вигляду шини маркують штампом «ПРИДАТНИЙ» з номером контролера.

mark_info_4-3 mark_info_4-4 mark_info_4-5

або іншими варіантами (де К- контролер; ТК – технічний контроль; 77, 79, 2 – особисті номери контролерів; велика цифра 3 ледве вище – номер партії шин одного позначення і моделі).

Після перевірки статичного дисбалансу шини на бічну стінку обов’язково наносять так звану «мітку балансування» у вигляді круга жовтого кольору діаметром 5-10 мм,. При монтажі шини на обід колеса цю мітку необхідно поєднати з отвором в ободі, в який вставляють вентиль камери або вентиль безкамерної шини.

mark_info_5-1 mark_info_5-2

При контролі радіальних шин на силову неоднорідність (за показниками «вагання радіальної і бічної сил», «конусний ефект») на боковину їх обов’язково наносять круглі мітки, аналогічні балансуванням, лише червоного або зеленого (інколи – синього) кольорів.

mark_info_5-4 mark_info_5-3

Кожен виробник встановлює для себе систему ідентифікації процесів, напівфабрикатів, кодування виконавців. Це його внутрішня справа. Нам же – споживачам про це просто слід знати.
Хоча в деяких випадках велика кількість додаткових маркувань не дуже-то «прикрашає» її, інколи варто засумніватися в якості шини, що купується, якщо нема цих маркувань.